Träning och hud

När en termin startar så är det ofta många som vill sätta igång med goda hälsovanor. Ha en bra hudvårdsrutin, träna, äta bra, bli en bättre människa…

Att träna ger positiv energi det är det ingen tvekan om. Vad händer i kroppen och huden efter och under träning?

Kroppen påverkas positivt då endorfiner (lyckohormon) utsöndras, muskler och skelett blir starkare. Sömnen förbättras och livet känns ofta lättare med träning i vardagen.

När vi tränar så svettas vi extra mycket. Det är kroppens sätt att hålla temperaturen.

Att torka bort svett vid träning kan vara att föredra. Det känns trevligare och huden blir gladare. När svetten torkar på huden så täpper det till porerna och huden kan inte andas. Det kan då bli en överproduktion av talg (fett) – i form av finnar och pormaskar m.m., som inte kan ta sig ut. De blir då “underliggande”, som vi kallar dem. Det är då ännu viktigare att INTE röra! För då måste man sticka hål för att få ut sekret. Det Du kan göra hemma är att använda t.ex. Daily Microfoliant. Den jobbar inifrån och sliter inte på huden. Innehåller bland annat en helt unikt risbaserat enzympulver som mikroexfolierar grådaskigt slagg från huden och ger den en påtaglig och omedelbart synlig jämnhet och lyster. Eller annan enzympeeling.  Rengöring med lite syra kan också vara att rekommendera. Som t.ex. nyheten från Dermalogica; Daily Glycolic Cleanser som är en lätt löddrande rengöringsgel med naturliga växtextrakt som exfolierar, rengör och samtidigt återfuktar huden. Där den milda och effektiva formulan skonsamt löser upp inkapslad smuts samtidigt som hudens fuktbarriär bevaras. Innehåller glykolsyra som exfolierar, extrakt från ringblomma som lugnar huden och jojobafröolja som bevarar fuktbarriären.
Så den passar alltså även känslig och sensitiviserad hud!

Sätt gärna upp håret. Om Du använder keps eller hårband/svettband så se till att tvätta extra noga i pannan. Använd gärna toner i sprayformat.

Torka och sprita av träningsmaskiner och hantlar, även om Du tränar hemma.

Glöm INTE att torka av träningsmattan! Det är något många glömmer. Den ligger vi på ibland med pannan i mattan. Ibland kinden mot o.s.v..

Träning sätter även igång (pushar på) rensningen i kroppen vilket gör att hormonerna kickas igång och kan orsaka aktivitet i huden i form av papler, finnar och pormaskar. Så glöm inte att dricka extra mycket vatten vid träningen!

Duscha efter träning. Och smörj in huden med lotion och eller kroppsolja efter duschen. Scruba gärna kroppen två till tre gånger i veckan, för att få bort döda hudceller.

Mina favoriter i duschen. Dermalogicas kroppsserie.

Träna lugnt 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Acceptera kakor