Höstlov

Att kunna slappna av och vara i nuet, är inte alltid lätt. Livet blir mer stressigt och mer komplicerat desto mer vi försöker göra det så lätt och bekvämt som möjligt.

All teknik får oss att slippa tänka själva – så länge vi förstår oss på den. Vilket kan ta tid och vara krävande. Detta ökar stressen.

Så fort vi lärt oss något så kommer något nytt. Det är svårt att komma undan detta då samhället mer och mer byggs upp på att kunna ta sig igenom internet.

Jag hör så många som säger att de vill ta det lugnt och ta hand om sig själva. Men jag märker att de inte riktigt vet hur de skall göra. Att ta hand om sig själv på bästa sätt, är nödvändigt. Men inget vi lär oss från start. Förhoppningsvis så kommer våra barn och barnbarn att få lära sig detta – av oss.

Några tips på hur Du lättast tar hand om Dig själv:

• Gör det Du känner för

• Omringa Dig med människor som får Dig att må bra.

• Var snäll mot Dig själv

• Gå på behandlingar

• Njut av livet

• Lyssna på Dina egna råd

• Tänk lagom mycket (tänk inte så mycket)

• Stanna upp några gånger per dag och ta tre djupa andetag.

• Ta med Dig kompisarna och ha kul med hudvård eller makeup!

Du hinner! Allt handlar om prioriteringar.

🎃🍁🍂🍁🍂🎃

Halloween

Höstlovserbjudanden

Under höstlovet, vecka 44, kan Du njuta av kombobehandlingar och nya behandlingar

Dessa går att boka på Bokadirekt fr.o.m. 31/10.

• Ansiktsbehandling plus ryggmassage.

• Ansiktsbehandling Glow

(40 minuters ansiktsbehandling som lämnar en glow alla pratar om)

• Marin Collagen Contouring Treatment

(En lyxig kollage behandling som stärker och ger spänt samt lyster)

• Duobehandling med 10% rabatt.

Välkommen 🎃

Happy Halloween

Träning och hud

När en termin startar så är det ofta många som vill sätta igång med goda hälsovanor. Ha en bra hudvårdsrutin, träna, äta bra, bli en bättre människa…

Att träna ger positiv energi det är det ingen tvekan om. Vad händer i kroppen och huden efter och under träning?

Kroppen påverkas positivt då endorfiner (lyckohormon) utsöndras, muskler och skelett blir starkare. Sömnen förbättras och livet känns ofta lättare med träning i vardagen.

När vi tränar så svettas vi extra mycket. Det är kroppens sätt att hålla temperaturen.

Att torka bort svett vid träning kan vara att föredra. Det känns trevligare och huden blir gladare. När svetten torkar på huden så täpper det till porerna och huden kan inte andas. Det kan då bli en överproduktion av talg (fett) – i form av finnar och pormaskar m.m., som inte kan ta sig ut. De blir då “underliggande”, som vi kallar dem. Det är då ännu viktigare att INTE röra! För då måste man sticka hål för att få ut sekret. Det Du kan göra hemma är att använda t.ex. Daily Microfoliant. Den jobbar inifrån och sliter inte på huden. Innehåller bland annat en helt unikt risbaserat enzympulver som mikroexfolierar grådaskigt slagg från huden och ger den en påtaglig och omedelbart synlig jämnhet och lyster. Eller annan enzympeeling.  Rengöring med lite syra kan också vara att rekommendera. Som t.ex. nyheten från Dermalogica; Daily Glycolic Cleanser som är en lätt löddrande rengöringsgel med naturliga växtextrakt som exfolierar, rengör och samtidigt återfuktar huden. Där den milda och effektiva formulan skonsamt löser upp inkapslad smuts samtidigt som hudens fuktbarriär bevaras. Innehåller glykolsyra som exfolierar, extrakt från ringblomma som lugnar huden och jojobafröolja som bevarar fuktbarriären.
Så den passar alltså även känslig och sensitiviserad hud!

Sätt gärna upp håret. Om Du använder keps eller hårband/svettband så se till att tvätta extra noga i pannan. Använd gärna toner i sprayformat.

Torka och sprita av träningsmaskiner och hantlar, även om Du tränar hemma.

Glöm INTE att torka av träningsmattan! Det är något många glömmer. Den ligger vi på ibland med pannan i mattan. Ibland kinden mot o.s.v..

Träning sätter även igång (pushar på) rensningen i kroppen vilket gör att hormonerna kickas igång och kan orsaka aktivitet i huden i form av papler, finnar och pormaskar. Så glöm inte att dricka extra mycket vatten vid träningen!

Duscha efter träning. Och smörj in huden med lotion och eller kroppsolja efter duschen. Scruba gärna kroppen två till tre gånger i veckan, för att få bort döda hudceller.

Mina favoriter i duschen. Dermalogicas kroppsserie.

Träna lugnt 😉

Torr hud under vintern?

När kylan smyger sig på så känns det nästan direkt i huden. Hösten är ju känd för att vara blåsig. Och vinden kan även den kännas obehaglig i ansiktet, trots att temperaturen inte är så låg. Vind och kylan är bland det sämsta för huden. Något som är svårt att skydda sig mot. Många får köldskador som små. Då vi är ute mycket och helt oskyddade.

Vad kan man gör för att skydda sig då?

Jag rekommenderar att Du har en fuktmask hemma. De kan man ofta sova med. Använd den så ofta Du känner för. Men ha även gärna bestämda dagar för att jobba förebyggande.

Melting moister masque – Dermalogica

Tvätta inte ansiktet precis innan Du skall gå ut för att undvika nedkylning.

Använd PreCleanse/PreCleanse balm som förtvätt.

Använd tvättlapp istället för att slabba med vatten.

Använd en riklig mjukgörare. Jag brukar rekommendera intensive moister balance till natten (OBS!! Detta beror på hur Din hud är.).

Använd gärna en booster med mycket fukt alt. serum.

Vid eventuella frågor så skriv gärna till mig. Antingen här på bloggen eller mail eller sms. Ring om Du önskar.

Ingen skall behöva gå med Stram och torr hud!

Behandlingar för två eller fler.

Duobehandlingarna har blivit väldigt populära. Vilket jag är jätteglad över. Att mysa med någon man tycker om, skämma bort varandra och bara ha det bra. Det är bland det bästa som finns. De senaste åren har varit påfrestande för oss alla. Och många av oss behöver få lyxa till vardagen.

Duobehandlingen är en behandling för Dig och en vän. Det ingår varsin ansiktsbehandling á 45 min., handmassage, tilltugg och bubbel (alkoholfritt).

Är Ni fler än två så bokar Ni AW – en behandling för tre eller fyra. Där ingår varsin ansiktsbehandling á 25 min., tilltugg och bubbel (alkoholfritt) samt en goodiebag till den som bokar.

Möhippa, babyshower, födelsedag m.m.. Det går även att hyra salongen för 1,5 h. För upp till fem personer. Då bestämmer Ni tema. Det kan vara makeup, hudvårdsrutiner, eller Ni vill lära Er mer om hudvårdsprodukter. Ja, Ni bestämmer tema helt enkelt. Jag demonstrerar och berättar, svarar på frågor och hjälper Er om Ni vill prova produkterna.

Tveka inte att höra av Dig med ev. frågor eller önskemål.

Välkommen 💆🏾‍♀️

Solen och vitaminer

Vi hudterapeuter tjatar om SPF. Och att man skall passa sig för solen. Det betyder ju inte att man skall vara rädd för solen. Tvärtom. Vi vill att Ni skall kunna njuta av solen utan att för den delen bli sjuka. (Få hudförändringar m.m..)

Vi här uppe är ju inte direkt bortskämda med sol. Och när solen kommer vill vi naturligtvis utnyttja de få soltimmar vi får. Och med all rätt. Men gör det klokt.

Att vistas i solen är på gott och ont.

Vi pratar nästan alltid om de farliga sidorna av solen. Men nu skall jag skriva om de bra sidorna. De sidor som vi vill att Ni skall få uppskatta och nyttja av.

Solens UV-strålning gör att huden kan bilda D-vitamin. Hur länge en person behöver vara i solen för att bilda D-vitamin är individuellt.

Hur påverkar solen? När huden utsätts för UV-ljus minskar större delen av C-vitaminet i huden. Därför är C-vitamin extra viktigt att tillföra i sin hudvård under sommarhalvåret. Och på vinterhalvåret då jobbar C-vitamin pigmenthämmande och pigment reducerande. Alltså även förberedande. Huden blir förberedd på sommarhalvårets starka sol.

Vårt psyke påverkas mycket av solen. Eftersom solen ger oss de uppiggande vitaminer. Därmed är det viktigt att få i sig sol på hösten. Så på med SPF och ut och ta en lunchpromenad. Använd gärna keps och solglasögon. Njut av solen. På rätt sätt.

☀️

Njut av solen med förstånd. SPF.

Mejeriprodukter och orenheter

Akne och mjölk

Många upplever att huden påverkas av mejeriprodukter. Komjölk har ett relativt lågt GI men är den livsmedelstyp som oftast anses orsaka akneutbrott. Så detta är inte helt taget ur luften. Men självklart reagerar vi olika. Vissa reagerar inte alls medans andra reagerar mycket. Ett alt. då man upplever mer orenheter vid intag av mejeriprodukter är att köpa laktosfria livsmedel.

Personligen kan jag reagera då jag ätit ost. Jag är laktosintolerant så jag använder inte ren mjölk. Men ost kan jag bara inte hålla mig ifrån. Jag har provat om det är fettprocenten som orsakar orenheterna hos mig men det verkar inte spela så står roll hur mycket fett osten innehåller. Medans andra reagerar mer på fett. Som sagt – vi är alla olika. Därför är det bra att prova sig fram och alltid dricka mycket vatten. Jag får s.k. finnar av mejeriprodukter. Men milier är också vanligt förekommande på många. (Mer information om milier kommer i ett senare inlägg.)

Det här är ju något jag går igenom första gången Du är hos mig och sedan lite då och då. Går Du hos mig ofta så kan det vara så att vi inte längre pratar om kosten. Så mina inlägg om kost och hud är en påminnelse om att se igenom kosten – för alla.

Jag pratar ofta om hormoner. Hormoner påverkar allt i oss. Och kan kännas tjatigt. Men glöm inte att Du i vissa fall kan styra hormonerna. Som t.ex. i Mjölk. Orsaken till att vissa upplever orenheter eller t.o.m. akneutbrott vid intag av mjölk. Har till stor sannolikhet att göra med hormoner. Precis som människor producerar kor hormoner under dräktighet och dessa hormoner har en insulinliknande effekt på kroppen och stimulerar androgener.

Faktum är att en studie som nyligen analyserade mängden forskning på kost och akne mellan 2004 och 2014 fann att mjölk och mjölkprodukter var det mest studerade området. Med det sagt är datan ofta anekdotisk och vissa forskare anser att den komedogena effekten hos mejeriprodukter fortfarande måste beläggas.

Prova Dig fram och se vad som fungerar bäst på Dig! Och glöm inte att dricka vatten och använd SPF!

Månadens behandling – Dermalogicas pro power peel

Källor

Nutrition and skin. A. Pappas, A. Liakov, C.C. Zouboulis. Rev Endocr Metab Disord. 2016 Sept 17 (3) 443-448Significance of diet in treated and untreated acne vulgaris. A Kucharska, A. Szmurli, B. Sińska. Postepy Dematol Alergol, 2016 April, 33(2): 81-6
Acne and nutrition: a systemic review. F. Fiedler, G. Stangl, E. Fielder, K-M. Taube, 26 April 2016. Acta Derm Venerol 2017, 97: 7-9
Acne and diet. R. Wolf R, H. Matz, E. Orion. Clin Dermatol. 2004 Sep-Oct; 22(5):387-93
Schaefer O. When the Eskimo comes to town. Nutr Today. 1971;6:8–16
Bendiner E. Disastrous trade-off: Eskimo health for white “civilization” Hosp Pract. 1974;9:156-89
Diet and acne revisited. Thiboutot DM, Strauss JS Arch Dermatol. 2002 Dec; 138(12):1591-2.
Acne vulgaris: a disease of Western civilization. Cordain L, Lindeberg S, Hurtado M, Hill K, Eaton SB, Brand-Miller J Arch Dermatol. 2002 Dec; 138(12):1584-90.
Skin diseases in Kenya. A clinical and histopathological study of 3,168 patients. Verhagen AR, Koten JW, Chaddah VK, Patel RI Arch Dermatol. 1968 Dec; 98(6):577-86.
Skin diseases in Zambia. Ratnam AV, Jayaraju K, Br J Dermatol. 1979 Oct; 101(4):449-53.
The age distribution of common skin disorders in the Bantu of Pretoria, Transvaal. Park RG Br J Dermatol. 1968 Nov; 80(11):758-61.
Epidemiological survey of skin diseases in schoolchildren living in the Purus Valley (Acre State, Amazonia, Brazil). Bechelli LM, Haddad N, Pimenta WP, Pagnano PM, Melchior E Jr, Fregnan RC, Zanin LC, Arenas A Dermatologica. 1981; 163(1):78-93.
Milk consumption: aggravating factor of acne and promoter of chronic disease of Western societies. B. Melnik, J Dtsch Dermatol Ges. 2009, 7: 364-70

Stretcha efter massage?

Stretcha efter massage

Som massageterapeut o.dyl. tjatar vi om att stretcha efter massagebehandlingen.

Varför?

Jo, massage är som ett träningspass för kroppen. Särskilt om djupgående massage har getts.

Efter massagen så slappnar musklerna av och vilar. Om Du då inte stretchar direkt efter så drar musklerna ihop sig igen och Du blir åter stel. Att hoppa över stretch efter massage är att göra kroppen en otjänst. Risken att få träningsvärk och bli avskräckt från massage är stor. Och smärta och stelhet kommer att förbli kvar.

Om Du gått på en massage med fokus på total avslappning, t.ex. aromamassage eller spa-massage, så behöver musklerna få sträcka på sig även då.

Att stretcha musklerna är att hjälpa de att bli långa och “få plats”. (Fixera dem i den position man lämnat musklerna i efter massage.)

Glöm inte att stretcha och sträcka ut kroppen under dagen, även de dagar Du inte gått på massage!

Trevlig helg 🍁

Makeupkurs

Jag börjar med makeupkurserna igen!

Trots att restriktionerna har hävts så finns ju Corona kvar och lurar. Så vi bör vara försiktiga och fortfarande hålla avstånd.

Jag jobbar med visir alt. munskydd under makeup sessionen.

Boka för endast Dig själv eller ta med en vän. Jag visar på en av Er och Ni kan prova på varandra och Er själva.

Kursen tar ca 60 min.

Du/Ni väljer dags- eller kvällsmakeup, eller sotade ögon, hur man lägger en bas o.s.v..

Kostar 550 kr/pers. då ingår en gåva.

Välkommen att boka makeupkurs igen!

Tävling!

Härliga höst!

Jag gillar årstidsväxlingar. Det får mig att bli inspirerad. Något “nytt” händer och man får en ny chans. Lite som vid nyår.

Hösten är en av årstiderna som gör mig mest inspirerad. Och glad. Många nya saker kommer. Som tävlingar. En gång i månaden kommer jag ha en specifik tävling här på bloggen.

Nu i oktober kan Ni vinna en “månadens behandling” – en pro power peel (ansiktsbehandling med syra).

Tävlingen avslutas 9/10 klockan 21.00

Skicka ett meddelande här på bloggen där Du motiverar varför just Du skall vinna. Alt. skicka sms eller DM på Instagram.

Lycka till!

Dermalogica pro power peel

Tävlingen avgjord!

Min granne fick dra ett namn. Alla hade så fina motiveringar.

Grattis Tara Ali Mehho!

Motivering:

“Jag vill vinna för jag har aldrig gått på behandling. Har alltid velat det. “

Nya tävlingar kommer!

Acceptera kakor